13 augusta, 2008

Prečo Hammond-mania?


Všetkých vás veľmi pekne pozdravujem! Dovoľte, aby som vám hneď v úvode vysvetlil, prečo som sa rozhodol založiť tento blog... Vždy, keď si nájdem voľnú chvíľku času, sadnem si za počítač a hľadám všetko možné i nemožné súvisiace so značkou Hammond organ. Väčšinou nájdem množstvo zaujímavých článkov, ktoré sú však roztrúsené od súkromných (i komerčných) stránok až po internetové bazáre. Každý názor, každá cenná rada, videá, fotografie, testy a názory sú pre pacienta "Hammondkára" akousi vytúženou infúziou. Myslím, že "Hammond-mania" je tým správnym pomenovaním diagnózy pre tých, čo trpia touto "chorobou" :-)

Roman Šula správne poznamenal vo svojej knihe (Varhany Hammond), že kým gitaristi si obhájili gitary so strunami a lampové aparáty, klávesáci zostali napospas umelohmotným "chameleónom" a stratili tak celkom svoju identitu. Rovnako si dovolím tvrdiť, že už sotva príde firma, ktorá nám ponúkne tak originálny nástroj, ktorý nebude len výpoveďou technického pokroku, ale bude nástrojom, ktorý má svoju dušu. V každom prípade sa nechajme prekvapiť, dúfam, že sa mýlim. A čo naše Hammondky? Z tela im bolo vytrhnuté srdce a nahradené modernou mikroelektronikou. Určite to má aj svoje veľké plusy (najmä váha a údržba), ale tá pravá "príroda" plná nepredvídateľných dejov sa celkom vytratila... Samozrejme, názory na túto tému sú vždy čisto subjektívnou záležitosťou a osobného pohľadu na vec, preto som si dovolím túto krátku úvahu ukončiť...

Hammondky spopularizovalo mnoho významných hráčov od jazzu, bluesu až po rock. To svedčí o tom, aký je tento nástroj jedinečný a nadčasový. Bývalé Československo tiež tento nástroj neobišiel a našiel si svojich skalných fanúšikov v radoch muzikantov i poslucháčov (mňa k tomu "dotlačilo" LP Collegium Musicum). Fanklub Hammond nadšencov existuje dodnes. Je to lifestyle, diagnóza, droga..., viete o čom hovorím :-)

Veľmi by som si prial, aby "Hammond-mania" bola miestom stretnutí ľudí, ktorí objavili v sebe túto diagnózu. Vážení Hammondkári, diskutujte, zoznamujte sa, podeľte sa o svoje skúsenosti, pochváľte sa, posielajte mi fotky svojich Hammondíkov, príbehy, príspevky, pripomienky... Rád privítam aj ďalších spolupracovníkov (ozvite sa!!!). Chcem vás zároveň upozorniť, že tento web je aj pre vlastníkov klonov (Nord, Roland, Korg...). Vítaní sú všetci!

Nech vám to hrá! (napr. aj bez fónických koliesok :-)
Hobitko

9 komentárov:

Anonymný povedal(a)...

Konečne web aj pre nás "postihnutých" Hammondkárov ;-) Držím palce!

Anonymný povedal(a)...

to som zvedavi kolko sa nas najde... :)

Anonymný povedal(a)...

Dostal som vela nadsenych mailov, ale ja by som rad aj nejake podklady, clanky, fotky, komentare... Ja viem, ze nas nie je az tak malo :-)

Anonymný povedal(a)...

HAMMOND ORGAN 4EVER!!!!!!!!!

Potok povedal(a)...

Hammondy jsou skutečně nadčasové, jedinečné. V poslední době se je snaží napodobit několik výrobců, myslím že nejzdařileji Nord C1,Hammond XK-1, Korg CX...

Anonymný povedal(a)...

Ano, mate pravdu Potok. Ci uz Nord C1, alebo Hammond XK1(na ktory hram), alebo XK3, alebo digitalna B3....vsetky su navybornej a mysli porovnatelnej urovni. Jedine co mi vadi na nord C1 su tie digitalne tiahla....:)...aj tak stale sa napodobnuje zvuk a charakteristiky klasickej B3, takze nic lepsie ako B3 sa nevymysli..nech vam to hra

Hobitko povedal(a)...

Cim som starsi, tym viac sa mi vsetky XK, C1, VK... zacinaju hnusit. Su to take tupe a bezpohlavne nastroje. Pokial chce clovek vecer na koncerte nieco zahrat (bez bolesti chrbta), musi vsak vacsinou siahnut po simulacii. V takomto pripade si beriem so sebou aspon Leslie.

Anonymný povedal(a)...

Hmm ja chapem, aj ja by som milerad mal Hammond B3 a 2x leslie 147 za sebou, no pruser je v tom ze je to drahe. Aj Hammond B3 ktory uz ma ten nejaky rok je drahy ako nova B3 digitalna, ktora mimochodom nie je na zahodenie s dobrou technologou a mechanikou s multikontaktom ako original zo 60-tych rokov. Hmm a nie je leslie ako leslie....original je original, tie klony niektorne nie su az tak zle, ale vzhladom na ich vek nie su az take vytazstvo. Viem to potvrdit, pretoze mam leslie ELKA elcatone 610, ktore uz ma problemy ( kresli a pod. )
A dalsi problem je to ze sa musis o to vediet starat ak chces original, alebo mat niekoho na to, kto sa ti sem-tam povrta v tom. Vek je vek a aj ked je to kvalitna "made in USA" praca.
Ale ako som povedal na zaciatku aj ja by som chcel mat zostavu Jona Lorda....:)
Dneska ti 2 ludia z 100 (mozno ani jeden) rozlisia ci ide o original ...alebo Hammond-suzuki, ktory uz dosiahol level, ze sa nemusis hanbit za zvuk. Myslim ze Hammond suzuki urobil kus pokroku a je jednoznacne najlepsi.

Anonymný povedal(a)...

A co sa nosenia tyka, B3 aj ked ma vyse 100 kil tak by som ju s radostou vlacil.
Vlacil som Petrof pastorale spolu s celou aparaturou kapely a ani som sa nepozastavil nad tym ze je to tazke....:)